’Nieuwe’ APK eisen

Auto Motor Klassiek » Artikelen » ’Nieuwe’ APK eisen
Er classics inkoop
APK eisen
Niet alle klassiekers moeten nog APK ondergaan
Met het oog op de naderende golf van APK voor klassiekers is het handig te weten dat er per 1 mei 2009 een aantal wijzigingen in de eisen zijn doorgevoerd. De eisen zijn namelijk gemoderniseerd en versoepeld en in lijn getrokken met de Europese regelgeving. Of het daarmee overzichtelijker, laat staan begrijpelijker is geworden, valt te betwijfelen. Wij hebben er een aantal voor u belangrijke uitgelicht.

Op zelfaangebrachte – of u dat zelf gedaan heeft of uw voorganger – blindering van de ramen wordt niet meer gecontroleerd. Overijverige politieambtenaren doen dat echter nog wel. Die vinden namelijk dat de lichtdoorlatendheid ten minste 55 procent moet zijn. Zij kunnen dat meten. Het aantal cilinders dat op het kentekenbewijs vermeld staat, moet conform de gemonteerde motor zijn. Jammer dus als uw Trabant P50 is uitgerust met een heuse Chevrolet V8 en op het kentekenbewijs nog steeds ‘2 cilinders’ staat…. De bandenspanning moet correct zijn. Hoewel er keurmeesters zijn die het instructieboekje-van-toen hanteren, gaat dat niet lukken, want anno heden zit er veelal moderner – en breder – rubber onder het vehikel gemonteerd. Zaak is wel om de bandenspanning rondom gelijk te hebben aan de gemonteerde banden. Er wordt tevens gecontroleerd op de maat van de banden en de draairichting, indien – zoals bijvoorbeeld op winterbanden – aangegeven door de fabrikant. Per as moeten dezelfde maat banden gemonteerd zijn. Dus niet links voor 185/70 x 14” en rechts voor 205/70×14”… Velgen mogen niet te ver verroest zijn. De visie op hoe verroest wordt overgelaten aan de keurmeester. Alle aanwezige brandstofslangen en systemen worden gecontroleerd op deugdelijkheid en lekkage. Dus ook het LPG systeem of standkachel. Een snelheidsmeter moet aanwezig zijn. Of/ie het nu wel doet of niet, maakt niet meer uit. De controle op de verlichting van die meter vervalt. Deuren moeten van binnen en buiten te openen zijn. Ga dat maar eens uitleggen bij een Austin/Healey Sprite Mk1 ´Kikkeroog´…. Per 1 maart van dit jaar hoeft u uw kentekenbewijs niet meer in te leveren bij de keurmeester, want die gebruikt bij de controle van die gegevens de online gegevens van de RDW. Het blijft echter verstandig om het kentekenbewijs wèl mee te nemen. Het wil nog wel eens voor komen dat de RDW gegevens niet in overeenstemming zijn met die op uw kentekenbewijs vermeld… Had uw kentekenbewijs voorheen al eens meer dan een paar rondjes wasmachine achter de rug dan was het onleesbaar en leidde dit tot onmiddellijke afkeur. Anno heden bij de keuring niet meer, echter wel bij de dienstdoende koddebeier die er tevens een bekeuring voor kan uitschrijven… Na 1 maart wordt er tevens een nieuw keuringsrapport gebruikt met enkele wijzigingen. Alles wordt geprint, behalve de handtekening van de keurmeester. Bij diezelfde keurmeester kunt u eveneens een vervangend keuringsbewijs aanvragen.

REGISTREER GRATIS EN WE STUREN U ELKE DAG ONZE NIEUWSBRIEF MET DAARIN DE LAATSTE VERHALEN OVER KLASSIEKE AUTO'S EN MOTOREN

Selecteer eventueel andere nieuwsbrieven

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Als het artikel bevalt, deel het dan ook even…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maximale bestandsgrootte van upload: 8 MB. Je kunt uploaden: afbeelding. Links naar YouTube, Facebook, Twitter en andere diensten die in de reactietekst worden ingevoegd, worden automatisch ingesloten. Bestanden hier neerzetten