De Reliant Scimitar is synoniem geworden voor Grand Touring Estate. Dat er vóór de legendarisch GTE ook een Scimitar GT is geproduceerd is minder bekend. Na de introductie van de GTE in 1968 verdween deze coupé stilletjes uit het programma. Toch was er één man die de GT nog niet op wilde geven en dat was niemand minder dan coureur John Crosthwaite.
In Engeland woont een motorvriend van mij die alles wat niet Engels is, ‘Honda’ noemt. Ik wees hem ooit op een prachtige MZ waarop hij antwoordde dat zo’n Honda er bij hem niet in kwam. Ik mag gelukkig zeggen dat mijn opvatting over motormerken iets genuanceerder is. Dit is het restauratieverhaal van een zeldzame Honda CB92 Super Sport.
Als Weekers’ maatregel volgend jaar van kracht wordt is het over en uit met de belastingvrije Mercedes-Benz diesel voor dagelijks gebruik. Of toch niet? Wat dacht je van een Mercedes-Benz 220D uit 1969?
Met zijn opvallende look in British racing green, inclusief merklogo, TWR belettering en startnummer op de flanken is de Jaguar XJ-S van Rudy Leysen een ongewone verschijning op de openbare weg. En dat is nog zacht uitgedrukt. Of je nu autoliefhebber bent of niet, als deze auto voorbijrijdt heb je hem ongetwijfeld gezien. Of toch op zijn minst gehoord…
Een jaar of tien geleden kocht de buurman van Rob Schulze (66) uit Anna Paulowna een klassieker met een V8. Schulze hoorde de wagen altijd al van verre aankomen. Steevast trok er bij het horen van de grommende ‘sound’ een rilling door zijn lijf. Zo’n wagen moest hij ook hebben, besloot hij. Zijn oog viel op een Corvette uit 1978.
De kleurrijke ex-premier van Italië stond bekend om zijn feestjes die net niet door de beugel konden. Deze Italiaanse krachtpatser van opportunist De Tomaso valt ook een beetje in deze categorie. De combinatie Italiaans design en Amerikaanse brute kracht heeft desondanks een onweerstaanbare aantrekkingskracht! De De Tomaso Longchamp GTS 1989
Zondag 11 augustus vond de zevende editie van het Nationaal Oldtimer Festival plaats. De zomerse dag trok veel klassiekers naar Zandvoort, daarnaast bood de Porsche Paddock plaats aan honderden Porsches. Het publiek was in grote getale aanwezig en genoot van enkele Youngtimer wedstrijden en van de tentoongestelde auto’s, waarvan wij een foto-impressie maakten.
Eens in de twee jaar kan een beperkt aantal bezoekers genieten van een weergaloos mooi spektakel op het gebied van historische autosport en oudtijdse vliegmachines. Het verslag van Classic Wings and Wheels.
Het verchroomavontuur in Servië had geen verchroomde onderdelen voor de Buick series 700 Limited Riviera sedan uit 1958, kortweg B-58, opgeleverd. Een ervaring rijker en een illusie armer keerde Robert Visser (42) terug naar Leeuwarden. Om daar alle te verchromen onderdelen handmatig op te poetsen tot het resultaat er mocht zijn. Er kon niet langer gedraald worden, het was de hoogste tijd voor de wederopbouw.
De hedendaagse klassiekereigenaar is door zijn moderne auto verwend. ‘Sturen-zonder-stuurbekrachtiging’ is in zijn klassieker ondoenlijk.
Deel 2 van onze ‘Vakantiekiekjes’ fotowedstrijd. Nu iedereen wel weer zo’n beetje van een al dan niet welverdiende vakantie terug is hebben we toch alweer een leuk albumpje vol verzameld op ‘s werelds grootste sociale netwerk. De prijzen lagen ook weer helemaal in de vakantiesfeer. Tenslotte is zo’n weekendje camperen in een klassieke VW Bus het toppunt van een vakantie-extensie.
Elke aflevering bespreken we een manier om een auto in topconditie te krijgen en/of te houden. Een schone auto is immers een mooie auto. Vorige keer was dat het diep reinigen van een autolak. Deze maand gaat het over het verwijderen van kleine krasjes en het voeden van een autolak.
Garagist en klassieke auto-transporteur Jan Tinga vond een Alvis TA 14. Hij telde zijn knopen en dacht: “Als ik de prijs stevig houd, dan blijft hij misschien bij mij.” Een meesterplan. Maar of het gaat werken?
Een van de meest populaire rubrieken is die van de lezerspost. Niet alleen vragen, antwoorden en commentaren van andere klassiekerliefhebbers net als u, maar ook talloze bijdragen van klassiekers in allerlei landen waarmee het verkeerd is afgelopen.
Auto Motor Klassiek heeft elke maand weer volop te melden, actueel nieuws, handige tips, evenementen, you name it. Inclusief maandelijkse columns zoals ‘gestrikt’, de column van Maria en onze youtube rubriek. Maar tegenwoordig ook de vaste column met technische en praktische vragen van lezers.
Elke maand krijgt de Dutch Historic Rally Club in Auto Motor Klassiek ruimte voor haar rallyrubriek, deze maand is dat niet anders.
Rallynieuws, nieuws over autosport. Auto Motor Klassiek heeft elke maand een aparte nieuwsrubriek waar de meeste facetten van de historische autosport aan bod komen
Oldtimers te koop, Youngtimers te koop, Klassieke motoren te koop. Elke maand vindt u in Auto Motor Klassiek weer duizenden klassiekers te koop.
De laatste tijd komt er steeds een tv-commercial van een Frans automerk voorbij die me blijft verbazen. Vooral doordat het bestaat uit een aaneenschakeling van nietszeggende platitudes. “Wij geloven dat elke potloodlijn moet leiden tot beweging.” Wat betekent dat in godsnaam? Een potloodlijn is toch beweging? Hoe moet je een potloodlijn maken zonder beweging? Of bedoelen ze dat hun auto’s moeten bewegen? Dat lijkt me zo voor de hand liggend (automobiel = zelfbewegend) dat ik me dat niet voor kan stellen. Wat ze wél bedoelen met dit hele spotje is me onduidelijk, maar een ding is zeker: zo’n spotje geeft me niet bijster veel vertrouwen in zo’n merk.
Er zijn mensen die Franse auto’s op zich al nietszeggend vinden, maar dan doe je de Franse auto-industrie toch echt tekort. Maar goed, niet iedereen heeft zo’n brede belangstelling als wij hier op de redactie van AMK. RdeR schrijft bijvoorbeeld over een motorvriend van hem die alles wat niet Engels is, ‘Honda’ noemt. RdeR wees hem ooit op een prachtige MZ waarop hij antwoordde dat zo’n Honda er bij hem niet in kwam. Zo eenkennig zijn wij niet. Dus in deze AMK het verhaal van Wout, ooit in militaire dienst als torpedomaker en in de tijd ‘bewegend’ op een torpedo genaamd Honda CB92. Jaren later is de cirkel weer rond met de restauratie van zo’n zeldzame, temperamentvolle CB92 en rijdt Wout opnieuw torpedo. Over beweging gesproken!
Beweging is mooi, en dan heb ik het niet over sporten. Ons verslag van Wings & Wheels illustreert dat perfect. Wanneer zag u bijvoorbeeld een Maserati 250F in full cry over het asfalt gesleurd worden? Er waren er deze keer twee te bewonderen. Wanneer zag u voor het laatst hoogpotige Monoposti uit de jaren vijftig (en eerder) in actie, bolides waarin mannen als Ascari, Fangio geschiedenis schreven? Of Sportscars, GT’s, bejaarde ‘specials’? Stilstaand mooi, maar rijdend nog veel mooier!
Ooit werd een eenmalig Scimitar GT prototype een schuur in gereden om vervolgens tientallen jaren bewegingsloos te blijven staan. Dan zou het toch mooi geweest zijn als een potloodlijn voldoende was geweest om weer tot beweging te leiden… maar daar was duidelijk meer voor nodig. Zeker na vijfentwintig jaar, hoewel het initiële probleem eigenlijk niet onoverkomelijk was… een lege accu!
Het tegendeel blijkt eigenlijk waar. Sommige lijnen leiden juist tot stilstand. Neem de nachtblauwe Jeep Grand Wagoneer uit 1986 van Rob Schulze. Als liefhebber van het karakteristieke V8-geluid kocht hij de ultieme SUV. De afgelopen jaren is de auto helemaal nagekeken en werd er van alles vernieuwd. Radiateur, dynamo, wielen en banden, lagerschalen. Een vriend sleutelt nu nog aan de cruisecontrol. Dan nog een lichtschakelaartje en zou er genoten kunnen worden. Lekker ritjes door de polder. Maar daar heeft Weekers een dikke streep door gezet. Mogelijk met potlood…
In de nieuwe editie van Auto Motor Klassiek:
- DHRC kolommen
- Alvis TA14 – onder de kap gekeken
- Jaguar XJ-S TWR replica
- Mercedes-Benz 220D W115
- De Tomaso Longchamp GTS
- Honda CB92 Super Sport restauratie
- Burton en Grand Jeep Wagoneer – Burton and the Beast
- Reliant Scimitar GT prototype
- Moto Guzzi Florida – youngtimer
- Buick Riviera restauratie deel 9
- Autoverzorging – wegwerken van krassen
- Nationaal Oldtimer Festival – een sfeerimpressie
- Classic Wings and Wheels – nog een sfeerimpressie
- EZ Power Steering – op bezoek bij
- Het verslag van de Facebook augustus fotowedstrijd
- De AMK lezers reageren
- Klassiekertjes Duizenden oldtimers en youngtimers te koop
En: De beste kans op de leukste klassiekers en oldtimers heeft u als abonnee. Want abonnees hebben Auto Motor Klassiek een week eerder in huis dan dat de kioskbezoeker hem in de schappen ziet. VERDIEN UW ABONNEMENT NU TERUG Uw voordeel als abonnee:
- GRATIS een klassieker in kleur adverteren in Auto Motor Klassiek
- Auto Motor Klassiek een week eerder in huis
- Meer dan 15 EURO korting
Abonneren kunt u online door hier te klikken. U kunt dus veel eerder reageren op een van de DUIZENDEN oldtimers en youngtimers die maandelijks in Auto Motor Klassiek te koop staan.